Många tänker att man måste vara författare för att jobba med litteratur. Men faktum är att du kan jobba med litteratur på fler sätt än så. Du kan till exempel jobba på ett bokförlag, på ett bibliotek eller i en bokhandel. Nedan får du tips på viktiga saker du behöver för att öka dina chanser att få jobb inom litteratur.
Skapa ansökningshandlingar
Det första steget mot att få jobb är att du ska ha bra ansökningshandlingar. Du behöver till exempel ett personligt brev som lyfter varför du söker jobbet, varför de ska anställa dig och vem du är. Det kan vara svårt att få ihop ett personligt brev på egen hand och då kan det vara användbart att ta hjälp av en textrobot som genererar ett bra personligt brev åt dig. Förutom att du behöver ett bra personligt brev behöver du också ha ett CV. Ett CV beskriver kort dina tidigare erfarenheter medan ett personligt brev är mer informativt. CV:t ska vara bra nog för att väcka ett intresse för dig så att företaget ska vilja läsa ditt personliga brev. CV:t ska vara tydligt och enkelt. På nätet finns mallar du kan använda för att både skapa ett CV och personligt brev.